Selecteer een pagina

Meer en meer merken wisselen hun bloedgroep in voor doelgroep. Hun DNA voor data. Ze beoefenen een soort Barbapapa marketing. ‘Kunnen wat ze willen worden.’ En dan blijft er van je merk nog weinig geloofwaardigs over.

Twee jaar geleden mocht ik in Haaksbergen spreken op het Cultuurcongres Overijssel. Dat was leuk. Ik vertelde onder meer dat ik op veel sites van culturele instellingen een duidelijke ‘over ons’ miste. Niet alleen in Overijssel, maar in heel Nederland. Waar sta je als museum, theater of erfgoedinstelling voor. Wat wil je. Wat is je onderscheid. Wat is je missie. Wat is je verhaal. ‘Waarom moet iedereen morgen in Nederland direct op de fiets, okay, of in de auto, stappen om naar jou toe te racen?’

Ik hoorde gemompel en zag gefrons, en ontmoette vooral paniek.

Kiezen voor een duidelijke identiteit, kiezen voor een helder omschreven publiek, nee, de meeste culturele instellingen durven dat niet. Omdat ze ervoor iedereen willen zijn. Omdat ze een zo breed mogelijk publiek willen bedienen. Maar iedereen bestaat niet. Iedereen is niemand.

Wees eens eerlijk. Als jij mij niet kunt uitleggen wat jou zo bijzonder maakt, waarom moet ik dan naar jou komen, ja, waarom ben je er dan nog.

Deze week las ik een rapport -ben even kwijt hoe ik dat online tegenkwam- over musea van ABN AMRO met daarin mooie cijfers. Onder meer dat grote musea tussen 2012 en 2016 hun bezoekersaantallen met 43 procent zagen stijgen. Middelgrote musea bleven bij die groei achter, met een stijging van 35 procent. Kleine musea moesten het doen met een stijging van slechts 4 procent.

Niet vreemd, oordeelde het rapport. Die middelgrote en kleine musea hebben vaak een sterk lokale identiteit. Maar wat gingen ze juist de afgelopen jaren doen: cashcow tentoonstellingen opzetten die vaak nog weinig met hun oorspronkelijke identiteit hadden te maken. Het ging vooral om zoveel mogelijk kaartjes, in plaats van om de inhoud.

Exposities bij kleine en middelgrote musea die ver van hun identiteit afstaan, gaan ten koste van het bezoek, aldus het ABN AMRO-rapport. Omdat die kleine en middelgrote musea afdwalen van hun DNA.

Dat doen veel merken, los van musea. Ze wisselen hun bloedgroep in voor doelgroep. Hun DNA voor data. Ze beoefenen een soort Barbapapa marketing. ‘Kunnen wat ze willen worden.’ En dan blijft er van jezelf nog weinig over.

Vinden ook mogelijke investeerders of sponsors. Die willen eveneens duidelijkheid. ‘Voor het opbouwen van een structurele relatie met investeerders geldt nou eenmaal, net zoals bij bezoekers, dat dit eenvoudiger is wanneer de doelstelling of missie van een museum duidelijk is en helder wordt uitgedragen. Bovendien is het belangrijk dat er een ‘match’ is tussen eventuele sponsors en het museum’, aldus het ABN AMRO-rapport.

Blijf daarom bij je wortels. Blijf bij je identiteit. Blijf bij je verhaal. Wees geen Barbapapa. Anders loop je als kleine en middelgroot museum op de lange termijn bezoek mis, aldus het rapport. 64% van museumbezoekers wil namelijk dolgraag de doelstellingen en missie van een museum weten. Maar ja, dat is lastig als je niet waar je voor staat.

Draaikonterij, meeloperij en vervreemding van je achterban, nee, dat gaat je daarbij zeker niet helpen.

Show Buttons
Hide Buttons