Selecteer een pagina

Soms hoor je een seminar waarvan je denkt, wauw, dank je wel, dit was fijn. Dit verhaal onderstreept waar ik al jaren voor sta.

‘7 steps to content marketing success in 2020,’ was zo’n seminar. Uw gastspreker: Michael Brenner. En dat is me er eentje. Hij was zes jaar Vice President Marketing en Content Srategie bij SAP, verhuisde als Head of Strategy naar contentmarketing consultant Newscred -jaja, allemaal hoofdletters- om daarna een eigen contentmarketingbureau te starten, de Marketing Insider Group. En o ja, hij schrijft nog leuke boekjes ook.

In zijn seminar deelde Brenner al zijn contentmarketing ervaringen van de afgelopen jaren. Allemaal interessant. Je kunt het seminar hier teugluisteren.

Een sheet is mij vooral bijgebleven. Met de acht voorwaarden voor contentmarketing best practices. Oftewel de acht voorwaarden voor contentmarketing succes.

  1. Bedrijven die succesvol zijn met contentmarketing hebben een gedocumenteerde contentmarketing strategie. Het klinkt raar, maar te veel bedrijven en organisaties hebben er geen. Lees daarover meer in mijn boek ‘De power van een content platform’.
  2. Er moet iemand eindverantwoordelijk zijn voor je contentmarketing. Of dat nou een team of een persoon is: wie heeft de regie?
  3. Publiceer consistent op je eigen platform, en dit vindt Brenner -wie ben ik om hem tegen te spreken- het allerbelangrijkste onderdeel uit die contentmarketing best practices: contentmarketing draait niet om een blogje hier en een videootje daar, uitgestrooid over tal van social kanalen en media. Bouw aan je eigen contentplatform. Of dat nou een blog, newsroom of magazine is.
  4. Baseer je content op de buyer journey van je publiek, en dat betekent dat jij je heel goed in je publiek moet verdiepen. Want realiseer je goed: die journey begint niet met een zoekopdracht naar jouw product, dienst, merk of bedrijf.
  5. Distribueer je content via social en paid media. Om mensen naar jouw platform te lokken en ze daar te houden. Want dat is volgens Brenner het op een na belangrijkste onderdeel uit zijn lijstje:
  6. Focus op het opbouwen van abonnees. Zorg ervoor dat je publiek zich op je nieuwsbrief abonneert. Dat ze hun email adres willen ruilen voor verhalen die ze tof vinden. Want daarom doen ze dat? Omdat ze vinden dat je kwaliteit biedt.
  7. Commitment om de ROI van je contentmarketing te meten. Dus stel vooraf duidelijke meetdoelen.
  8. Activeer je medewerkers je verhalen te delen. Slechts 3% deelt bedrijfsgerelateerde content. Maar die 3% is wel goed voor 30% van alle content engagement. Om nog even het belang van je medewerkers binnen deze te onderstrepen.

Handig dit lijstje? Loop alle punten maar eens na en geef jezelf waar nodig een cijfer of een gele, rode of groene kaart. Als je allemaal dikke voldoendes hebt of kaartenkleurvrij blijft, ben je klaar voor contentmarketing succes. Zo niet? Doe mij dan even snel een belletje.

Show Buttons
Hide Buttons