Selecteer een pagina

Meer hun specialisatie en kennis uitdragen. Meer hangtijd op hun website. En meer abonnees op hun nieuwsbrief. Dat is het doel achter het contentplatform van Buitenstate Makelaars.

20 makelaars. Met 49 vestigingen verspreid over heel Nederland. Ze zijn gespecialiseerd in landelijk wonen, oftewel in de verkoop, verbouw of bouw van een landhuis, woonboerderij, villa of andere vrijstaande woning in een landelijke omgeving. Dat vergt van een makelaar een heel andere expertise dan de verkoop van een grachtenpand, stadsappartement of Vinex-woning. Hun specialisatie moeten de Buitenstate-makelaars online veel sterker uitdragen. Door middel van een kennisplatform, maar dan met een duidelijke lifestyle-insteek. Want louter over jezelf leuteren, nee, daarmee bereik je alleen jezelf.

Gaasterland

Een leuk idee. Maar hoe ga je hiervoor al die makelaars warm maken. Hoe ziet zo’n contentplatform eruit? Hoe moet je dat insteken? Met een eigen pagina of geïntegreerd op de eigen site? En vooral, wat levert het op. In het bijzonder, wat levert het mij op. Want met elkaar hebben de 20 Buitenstate-makelaars weliswaar een gemeenschappelijk belang, maar elk heeft toch zijn eigen winkeltje. Een woningzoeker die op Buitenstate.nl speurt naar een landelijke villa in Gelderland, kan ineens zomaar denken als hij over de site grasduint, hé, die boerderij in Gaasterland, misschien meer dan 100 kilometer verderop in Friesland, maar wauw, veel mooier en je krijgt echt meer vierkante meters voor hetzelfde geld. ‘Zeg schat, misschien moeten we ook eens bij die makelaar in Friesland gaan kijken’.

Merkbelofte en redactionele missie

Tijdens de kick-off reageren alle makelaars enthousiast op het idee. We vragen of ze willen meedenken over de redactionele invulling. Acht geven zich op. Met hen gaan we aan de slag. Maar eerst nog even het merk Buitenstate, mag ik dat even challengen? Ook om het centrale thema van het platform, de merkbelofte en redactionele missie van het platform helder te krijgen.

Rubrieken

We besluiten tot een zevental rubrieken. Gebaseerd op insights waarom mensen kiezen voor het buitenleven. Ze willen letterlijk meer ruimte voor zichzelf (voor hun hobby, dieren of tuin) of om te ondernemen (architectuurbureau aan huis, B&B, yogastudio) en ja, paarden. In ‘Mijn buitenleven’ vertellen mensen waarom ze naar het buitengebied zijn verhuisd, waarmee we tegelijk flink wat vooroordelen over ‘boeren en buitenlui’ wegnemen. In ‘Op Pad Met‘ neemt een makelaar de lezer mee door zijn favoriete natuurgebied. Er is een Expertblog -waarin een makelaar vertelt over zijn expertise- en natuurlijk een binnenkijker.

De redactie

Met de opstartgroep vormen we meteen de redactie. Een buitenkansje voor de betrokken makelaars om hun regio en expertise op de kaart te zetten. Merkjournalisten schrijft een groot deel van de verhalen. Na een jaartje nemen anderen hun plekje in de redactie over. Met de resultaten zijn ze bij Buitenstate heel blij en gelukkig. Niet alleen vanwege de inhoud van de journalistieke verhalen. Het aantal inschrijvingen voor hun 8-wekelijkse nieuwsbrief is in korte tijd enorm gestegen, met 300 abonnees binnen een half jaar. Eerder was die stijging over dezelfde periode nihil. Ook superbelangrijk. Het aantal zoekaanvragen ging in raketgang omhoog met 1600. Binnen een half jaar. Al die nieuwe zoekers zijn allemaal in beeld gekomen bij de aankoopmakelaars. En natuurlijk blijven bezoekers van Buitenstate.nl langer hangen op hun website, want ja, er valt ook echt iets te lezen.

Whatsapp-huizenzoekersgroepen

Toch is het jammer dat het aantal bezoekers maandelijks niet blijft doorstijgen. Dat komt vooral omdat de makelaars alle verhalen nog te weinig via hun eigen socials en netwerken delen. Dat doen ze wel wanneer ze zelf in een verhaal direct of indirect een rol spelen. Die verhalen nemen ze ook mee in hun eigen nieuwsbrieven, want ja, buitenkansje content. Maar daarmee trekken ze hun eigen netwerk niet naar de site. Daarmee gaan ze bij Buitenstate aan de slag. Door de makelaars aan te moedigen de verhalen vaker te delen via hun eigen Whatsapp-huizenzoekersgroepen. Misschien komt er een groep met alle Buitenstate-makelaars waarin zij van elkaar horen dat er een nieuw verhaal online staat en het delen daarvan nog een stukje makkelijker wordt. Met als doel het verkeer naar de site te laten groeien. Net zoals hun onderlinge verbinding. Want het is belangrijk dat de makelaars hun broederschap blijven benadrukken. Buitenstate makelaars als de experts van landelijk wonen.

Show Buttons
Hide Buttons