Selecteer een pagina

Het is Boekenweek. Wat je kunt leren over corporate storytelling van Ilja Leonard Pfeijffer, de auteur van het boekenweekgeschenk.

De Boekenweek. Het kan je niet zijn ontgaan. Nou ja, misschien ook wel. Want in verband met corona heeft de CPNB die verschoven naar deze week in April.

Hoe dan ook tijd om een boek te kopen –klik hier voor suggesties Nederlandse of buitenlandse literatuur of managementlectuur- en daar krijg je dan gratis dat leuke boekenweekgeschenk bij van Ilja Leonard Pfeijffer.

De boodschap van zijn boekje: ‘Als je het niet vertelt, dan bestaat het niet’. Het is volgens Pfeijffer de kern waarom een schrijver achter zijn bureau gaat zitten, maar ook de kern van hoe mensen naar hun eigen leven kijken. ‘Je eigen leven is bevredigend als je daar een verhaal van kunt maken. Dat het een richting heeft voor jezelf, dat je het idee hebt dat je ergens naartoe gaat. Als dat niet lukt, is dat vervelend.’

Geldt dat ook niet voor elk bedrijf en iedere organisatie? Dat die een verhaal moeten hebben. Een verhaal dat richting geeft. Als je niet vertelt waarvoor je oprecht gaat en staat, ja, dan besta je niet.

Het is een van de redenen waarom ik met Steven Beek ben gestart met Starlingz. Bedrijven hebben hun mond vol over verbinding, en de laatste maanden nog meer over vertrouwen en veiligheid. Gek genoeg bezien ze dat als losse entiteiten. Maar je kunt pas zorgen voor een cultuur van veiligheid en vertrouwen als je met elkaar bent verbonden. En de basis van verbinding is je verhaal. Elke community drijft op basis een gedeeld verhaal.

Waarom omarmen mensen Max Verstappen? Omdat ze geloven in het verhaal Max Verstappen. Waarom omarmen mensen Harry Potter? Omdat ze fan zijn van Harry Potter. Waarom omarmen mensen Tony Chocolonely? Omdat ze geloven in het verhaal van Tony Chocolonely? Waarom willen mensen werken voor Coolblue? Omdat ze in het verhaal geloven van Coolblue.

Zonder een gedeeld verhaal valt er niks te omarmen, te ondersteunen of in te geloven. Laat staan dat je collega’s zich met elkaar en je bedrijf verbonden voelen. Vertel daarom intern en extern waarvoor je gaat en staat. Wat is het doel, wat is de richting van je organisatie. Hoe ga je samen de pijnpunten van je publiek oplossen. Pas dan kan je die naar buiten uitdragen, vertelt Voys-oprichter Mark Vletter in de podcast Hart voor Zaken. “Communiceer je verhaal in alles inside out. Laat aan de buitenwereld zien wie je van binnen bent. Dan krijg je ook de mensen en klanten die daarbij passen.”

Nietzsche schreef het al. Mensen zijn op zoek naar zingeving. Geef je collega’s zin. Geef je publiek zin

Show Buttons
Hide Buttons