Selecteer een pagina

Die goudvis. Dat verhaal ken je vast wel. Dat wij een kortere aandachtsspanne zouden hebben dan een goudvis. Visserslatijn, vertelt hoogleraar cognitieve psychologie Stefan van der Stigchel in zijn boek ‘Concentratie. Gefocust blijven in tijden van afleiding’.

Het visfabeltje komt uit een rapport van Microsoft Canada, voorjaar 2015, vertelt hij. Door de opkomst van nieuwe media zou onze aandachtsspanne de laatste jaren flink zijn afgenomen. Was die in 2010 nog 13 seconden, drie jaar later zou die zijn gedaald naar acht, yep, een tel minder dan de aandachtsspanne van een goudvis.

Hot news, nou en of. Het haalde dan ook kwaliteitskranten en -tijdschriften als Time Magazine, The Guardian en The New York Times, en verschillende marketing- en onderwijsblogs. En zeker, ook wij van Merkjournalisten hebben die goudvis in veel artikelen en presentaties voorbij zien zwemmen.

Maar dat hele onderzoek, zegt Van der Stigchel, dat is fake news. Het kent geen enkele wetenschappelijke onderbouwing.

Hij had graag online naar het Microsoft-rapport verwezen, maar het is van het internet verdwenen. Niet zonder reden. “Zo heeft deze studie de aandachtsspanne helemaal niet gemeten. Om te ondersteunen dat onze aandachtsspanne zou zijn afgenomen, verwijst het rapport naar een onbekende website genaamd Statistic Brain, die meldt dat deze cijfers afkomstig zijn van het National Center for Biotechnology Informationn van de US National Library of Medicine. Dit instituut ontkent dit echter”.

Hmm.

Van der Stigchel houdt ‘die hele studie van Microsoft’ op ‘een slimme marketingtruc bedoeld om adverteerders duidelijk te maken dat Microsoft weet hoe het de aandacht van consumenten kan trekken’. Spijtig dat media er daarna, zonder even serieus bronnen te checken -dat lijkt mij toch het minste wat je als journalist moet doen- met het verhaal aan de haal gingen.

Maar ja, zie het goudvisfabeltje maar eens uit de hoofden van mensen te trekken. Het zal nog jaren worden misbruikt door merken en bedrijven die te beroerd zijn in lange kwaliteitsverhalen te investeren. Want ja, mensen kunnen hun aandacht toch niet bij lange verhalen houden. Bureaus die handelen in snackable content varen er wel bij, en zullen de goudvis dan ook nog jaren met vlokken, wormen en muggenlarven voeren.

Maar het is dus onzin. Het hele Microsoft ‘onderzoek’ gaat ook helemaal niet over de aandachtsspanne van goudvissen, maar over hun geheugen, zegt Van der Stigchel. En dat is -voor wie het wil weten- helemaal niet zo beroerd, sterker, de oranje visjes worden regelmatig gebruikt als model voor ons geheugensysteem en blijken zelfs na maanden de locatie van voedsel nog terug te kunnen vinden.

‘Werkelijk alles aan die claim van Microsoft is dus onzin’. Waarvan akte.

Mensen hebben een tijdspanne van acht seconden, tjonge tjonge, hoe verzin je het ook in een tijd van Netflix. In een tijd waarin romans alsmaar dikker worden, een theatervoorstelling van vijf uur ook na maanden nog volle zalen blijft trekken, en langere verhalen de Top 10 zoekresultaten van Google bepalen.

Doorspoelen die goudvis.

Show Buttons
Hide Buttons