Selecteer een pagina

Contentmarketing, storytelling, soms lijkt het net op het geven van een presentatie.

Als merk sta je op een podium. Geef je je audience wat je gelooft dat zij willen zien en horen. Maar zien doe je je publiek niet echt, ja, misschien ontwaar je een paar vage gezichten op de eerste rijen. De meeste mensen zitten verborgen in de schaduw van de lichten gericht op het podium, gericht op jou, gericht op jouw merk, gericht op de verhalen van je merk.

Horen doe je je audience ook niet echt, behalve af en toe een kuchen uit kelen en verschuiven op stoelen, en een gelach op momenten waarop dat hopelijk ook is bedoeld.

Of je publiek het echt goed vindt wat je vertelt of vertoont, ervaar je pas na afloop van je presentatie. Aan de shares, de buzz, de comments, de traffic, de nieuwe nieuwsbriefabonnees.

Maar moet dat eigenlijk niet andersom?

Ik bedoel, moet je die studiolampen niet omdraaien naar je audience. Moet jij hen niet eerst in de spotlights zetten en vragen wat zij eigenlijk van jou verwachten, vragen wat zij graag van jou willen horen.

Wat zijn hun wensen. Welke problemen komen ze tegen die te verwezenlijken. Welke obstakels kun je wegnemen om hun leven te veraangenamen en verrijken. Wat kun je voor hun oplossen. Wat kun je echt voor hen betekenen.

Ga dus niet zomaar een verhaal presenteren waarvan je denkt dat je audience dat waardeert. Vertel een verhaal waarvan je weet dat je publiek dat waardeert. 


Praat niet tegen, maar met je audience. Stap van het podium en waag je tussen je publiek. Luister naar hun wensen en verlangens, luister naar hun noden en problemen. Denk audience first. Het zal de inhoud van je verhalen enkel verbeteren.

Show Buttons
Hide Buttons