Selecteer een pagina

Hoe groter je bereik, hoe beter. Hoe meer kijkers en lezers, hoe beter.

Jij wilt een zo’n groot mogelijk publiek bereiken. Miljoenen het liefst. Massa betekent immers impact. Massa verhoogt je kans op conversie. Op clicks, op likes, op sales.

Maar is dat wel zo?

Wanneer je iedereen wilt behagen, doe je uiteindelijk bijna niemand echt een plezier. Wanneer je je richt op een enorm publiek, raak je slechts een paar mensen.

Als leverancier van hr-software kun je je met je nieuwsbrief focussen op alle hr-managers. De kans is groot dat velen van hen die niet zullen openen. Omdat veel informatie eruit simpelweg niet interessant voor hen is. Een hr-manager van een ziekenhuis is niet vanzelfsprekend in dezelfde dingen geïnteresseerd als een hr-manager die werkt bij de overheid, een bank of ngo.

Een blog voor hondenbezitters, fijn. Maar bestaat een hond wel. Je hebt een Beagle, een Labradoodle, een Border Collie, maar niet een hond. Elke ras is verschillend met zijn eigen eigenaardigheden en verhalen.

Focus. Vind je niche.

Kies voor een zo klein mogelijk publiek. Kies voor de kleinst mogelijke audience die jij je kunt voorstellen. Die ene specifieke groep die jij wilt bedienen. Dan word je vanzelf zichtbaar. Dan word je vanzelf onmisbaar. Omdat je iets bijzonders voor die niche biedt. Omdat je van waarde voor hen bent.

Hoe kleiner je publiek, hoe groter je impact.

Omdat jij je beter in hen kunt inleven. Omdat je verhaal beter is. Omdat je er voor hen alleen bent.

Show Buttons
Hide Buttons