Selecteer een pagina

Het Rotterdamse bureau gebruikte het. Vijf à zes outsiders dan wel out of the box-denkers die hun klanten aan het denken moesten zetten tijdens brainstormmiddagen en Spielerei-weekenden.

Een Human Library, noemden ze het. Geen bieb met papieren boeken, e-books noch luisterboeken, maar met levende boeken. Experts van vlees en bloed. Inspirators, verhalenvertellers, onbevangen denkers.

Klanten bezochten in groepjes zo’n levend boek om het te bevragen over hoe het tegen een situatie of probleem aankeek. Of ze luisterden naar inspirerende insteekjes en bevlogen woorden.

Ik mocht namens het bureau verschillende malen als human boek in de kast. Herinner me een bijeenkomst van een groot farmacieconcern, ik denk vier jaar geleden alweer, in een verbouwd klooster in Brugge. Andere ‘pratende boeken’ waren een vermaarde bergbeklimmer, wereldberoemde chocolatier, kekke modeontwerpster en flirtdeskundige.

Om en om mochten we medewerkers op gang helpen bij het oplossen van een communicatievraagstuk.

Creative consultant, stond in de bieb boven mijn hoofd. Guerrillamarketing, impact branding, storytelling. For stories that matter.

Het waren leuke gesprekken, waarbij ik de gedachten van mijn ‘lezers’ probeerde te laten pingpongen. Ik vertelde en toonde. Kietelde en inspireerde, provoceerde en verfriste. Wanneer nodig ondersteund met pakkende voorbeelden van bedrijven uit farmaceutische hoek.

Ik hoopte dat mijn ‘lezers’ anders naar het vraagstuk gingen kijken. Ik probeerde hen in the box te krijgen.

Ook bibliotheken gebruiken een human bieb als menselijk extraatje. Een idee overgewaaid uit Denemarken bedoeld ‘om vooroordelen rond minderheden weg te nemen’. Inmiddels kom je het fenomeen overal op de wereld tegen. Om stigmatisering tegen te gaan. Want zeker, ook voor de levende boeken geldt heel duidelijk: ‘Don’t judge a book by its cover’.

Een Human Library. Onbekende boeken van vlees en bloed die je op andere gedachten brengen. Verhalen, tips en ideeën van onbekenden om van te leren.

Bedenk eens wat zo’n human library voor jouw bedrijf kan betekenen. Een pop-up bieb van vlees en bloed vol verhalen. Experts uit andere vakgebieden om jouw marketingcommunicatie op te frissen. Een communicatieprobleem eens vanuit een andere hoek te bekijken. Een retailer die je vertelt over consumententrends. Klanten of fans van de concurrent. Omwonenden of inwoners van elders. Een componist, theatermaker of Volvo Ocean Race-schipper. Een makkelijker en snellere manier om je te inspireren en te voeden is er eigenlijk niet.

Lees een mens, verbreed je blik. Raadpleeg een levend boek en laat je inspireren.  

Wat kan jouw bedrijf uit zo’n bieb leren?

Show Buttons
Hide Buttons