Selecteer een pagina

Afgelopen week werd een oranje feestje gehouden in Cleveland. En dat feestje heet Content Marketing World. Ik heb dat van een Twitter-afstandje gevolgd, en ja, dat werd ’s avonds soms een beetje laat. In Cleveland leven ze nou eenmaal in andere tijdzone. Maar ik werd allesbehalve in slaap gesust. Vooral tijdens de eerste congresdag was het raak. En dan met name door die openingstoespraak van Joe Pulizzi, de founding father van het Content Marketing Institute (CMI) en daarmee CMWorld.

Pulizzi heeft ‘zijn’ CMI vorig jaar voor een aardig zakcentje verkocht, en stond een tijdje aan de zijlijn van de contentmarketing wereld. En dat is vaak goed, want zijn openingstoespraak ‘MKTH 2030’ kwam binnen als een rechtse. Hij vertelde hoe marketeers nuttig en relevant kunnen blijven de komende jaren. Met als leidraad ‘7 laws’ die je kunt lezen als een pamflet.

1. The Law They Have No Clue What You’re Doing.

Content marketinginitiatieven sneuvelen zelden vanwege slechte resultaten, maar omdat leidinggevenden -die voor budget en handjes moeten zorgen- niet (genoeg) weten waarover het bij contentmarketing nou eigenlijk gaat. Verspreid dus als content marketeer je boodschap. Wees de interne ambassadeur, vermarkt contentmarketing binnen je bedrijf of organisatie. Definieer wat dat begrip voor jullie organisatie betekent, deel successen, verkondig het evangelie, en blijf dit alles doen.

2. The Law of Self-Sustainment

Ga kijken hoe je je content kunt verzilveren. Met het content platform ‘Health Essentials’ genereert de Cleveland Clinic -een ziekenhuisinstelling met meerdere vestigingen wereldwijd- inkomsten voor onderzoek. Buzzfeed ontwikkelde het melkkoemerk Tasty, een receptensite waar je ook kruiden, ijs, boeken, kookspullen en kinderspeelgoed kunt kopen. Denk in Nederland aan de manier waarop DWDD, LINDA., vtwonen, Flow en andere mediamerken hun business via verschillende platformen en met tal van producten uitrolden.

3.The Failed Start-up Law

Koop een bestaand publiek in plaats van dat zelf op te bouwen. Want dat kost nou eenmaal flink wat tijd, en als je daarvoor geen energie of geduld hebt, en wel een fikse zak geld, ja, waarom niet. Talpa kocht met StukTV vooral hun miljoenenpubliek. Hardware-bedrijf Raspberry Pi nam twee tijdschriften (Custom PC en Digital SLR Photography) over van Dennis Publishing. De online surfwinkel Surfstitch kocht de surf lifestyle mannentijdschriften Stab Magazine en Magicseawood. Arrow Electronics kocht de hele portfolio elektronicagerelateerde magazines van een uitgever. Om snel een publiek te verkrijgen waarmee ze een relatie kunnen opbouwen.

4.The Law of Ryan Seacrest

Doe een ding goed. Concentreer je op een platform. Kies een onderwerp. En vlieg pas uit wanneer je een flink publiek hebt opgebouwd. Het Content Marketing Institute stortte zich 27 maanden uitsluitend op een maken van een blog over content marketing. Pas daarna lanceerden ze een tijdschrift, conferentie, webinars enzovoorts. In ons land volgt Frankwatching dezelfde weg. Die Ryan Seacrest is een Amerikaanse dingetje.
Hij is een voormalige presentator van American Idol die daardoor ineens enorm populair werd. Je ziet hem sindsdien in Amerikaanse media opduiken.

5.The Law of the Content One Night Stand

Stop met denken in campagnes. Denk in het opbouwen van relaties. Veel nuttiger, en het geeft veel minder kans op enge ziektes.

6.The Law of Cyprus

De analogie met Cyprus ontging mij hier een beetje, maar wat Pulizzi vertelde is enorm belangrijk. ‘Bereid je voor op het einde van sociale media as you know it’. Het organische bereik op die platformen is door allerlei algoritmeveranderingen zo’n beetje gereduceerd tot nul, ook omdat sociale media hun eigen content voorrang geven, net zoals verhalen die je publiceert op hun kanalen. En nu gaan ze ook nog eens sommige accounts verbieden en andere voorrang in de timeline geven -op basis van wat, weet eigenlijk niemand. Start dus je eigen platform. Om weer de controle over je eigen fans en volgers terug te vinden

7.The Marketing Pushover Law

Heb geloof in wat je doet. Heb meer vertrouwen. Ga dingen doen.

Wees een interne ambassadeur. Bedenk hoe je je content kunt verzilveren. Zorg eerst voor geld en handjes. Focus en doe dat goed. Kap met content campagnes. Bereid je voor op het einde van sociale media zoals je dat kent. Geloof.

Zoals ik zei, ik veerde een beetje op toen ik de sheets met zijn zeven punten meerdere malen op Twitter voorbij zag komen. Omdat die de hoofdlijnen vormen van mijn nieuwe boek. Als Mr. Content Marketing min of meer hetzelfde zegt, ja dan, mag ik dat zeggen, ja, dan zit ik er vast niet helemaal naast.

Show Buttons
Hide Buttons