Selecteer een pagina

Ga met je contentplatform bouwen aan je fans. Investeer in je fans. Voorzie ze van nuttige extra informatie en inspiratie. Geef ze exclusieve voordelen. Betrek en gebruik je fans.

Ook jij moet hem kennen. Qua naam. De superenergieke Amerikaanse NLP life- en businesscoach Tony Robbins -een reus van twee meter met de hese stem van een honkbaltrainer.

Zijn trainingen kunnen dagen achtereen duren. Je danst, raakt anderen aan en gaat letterlijk met hem door het vuur. Nogal Amerikaans dus.

Een van zijn vermaarde talks en programma’s draait om de ‘7 Forces van Business Mastery’, de zeven gebieden waarin jij master moet zijn om als bedrijf succesvol te zijn en te blijven.

Kort samengevat:

1) Zorg voor een effectieve business map, nee, geen businessplan, die je binnen de korst mogelijke tijd brengt van waar je nu staat naar waar jij wilt zijn.
2) Wil je koploper in jouw markt zijn en blijven? Blijf dan continu en strategisch innoveren om je dienst of product steeds weer beter te maken. Anders gaan je klanten naar de concurrent.
3) Denk alleen vanuit de allerbeste marketing, eentje die draait om je klanten. Weet wie ze zijn en wat ze nodig hebben. Heb je dat helder in kaart? Zorg dan voor zo’n goed verhaal dat geen klant nog om jouw bedrijf heen kan.
4) Met marketing trek je publiek naar je toe. Sales is essentieel voor je groei. Die moet dus weken. Klanten die je aantrekt, moeten ook echt je product of dienst afnemen.
5) Meten is weten. Hoe sta je ervoor en waar ga ja naartoe? Financieel en juridisch.
6) Optimaliseer, optimaliseer, optimaliseer. Groei zit niet altijd in nieuwe projecten. Vaak zit groei in kleine aanpassingen van bestaande processen. Dat klinkt misschien niet zo sexy, maar als je echt wilt groeien, zit daar vaak de winst.
7) Ga bouwen aan een enthousiaste groep fans.

Ja, je leest het goed. Ook -letterlijk- de grootste business goeroe ter wereld gelooft in fans. Hij zegt: je moet je klanten tot in hun vezels begrijpen en bedienen, en je product of dienst hierop afstemmen. Andersom werkt niet.

The biggest mistake most business make, is falling is love with their product or service, not with their client.’

Het produceren van een product of het leveren van een dienst, nee, dat is niet meer dan een commodity, aldus Robbins. Wanneer jij je wilt onderscheiden, ga dan je klanten helpen bij het oplossen van hun problemen. Wees superklantgericht. Dat is de sleutel tot business succes, en volgens Robbins de kernstrategie van alleen de allerbeste organisaties.

Ga daarom bouwen aan een groep enthousiaste fans –tevreden klanten ruilen je in voor ieder ander beter alternatief. Bied je klanten zoveel waarde, zorg continu voor een wauw, zodat ze bijna niet anders kunnen dan verhalen over jouw bedrijf vol enthousiasme te delen. Online, tijdens netwerkbijeenkomsten, langs de lijn of waar dan ook. Dat gaat je alleen lukken als iedereen binnen je organisatie, van klantenservice tot je receptioniste, van de financieel directeur tot je marcommedewerkers, werkt vanuit een mindset die draait om slechts een ding: het opbouwen van fans.

Dus:

1.Er is maar één manier om van je klanten enthousiaste fans te maken: leer ze beter kennen dan al je concurrenten. Lees daarom alles wat zij lezen. Begrijp wat ze ervaren. Ga in hun schoenen staan. Wat hebben ze echt nodig? Wat is hun grootste uitdaging? Wat is hun allergrootste wens en welke obstakels komen ze tegen die te verwezenlijken?

2.Geef je klanten meer dan ze verwachten. Doe meer dan je belooft. Het aantrekken van nieuwe klanten kost je zes à zeven keer zoveel als het behouden van bestaande klanten. Bovendien is de kans dat je aan bestaande klanten verkoopt vele malen hoger dan aan nieuwe klanten.

3.Klanten kopen niet alleen een product bij je, ze nemen niet alleen een dienst bij je af, nee, ze kopen vooral het plezier dat ze gaan hebben van dat product of van die dienst. Geef ze plezier.

4.Beloon je fans en blijf ze verrassen. Fans zijn je grootte ambassadeurs. Investeer in ze. Voorzie ze van nuttige extra informatie en inspiratie. Geef ze exclusieve voordelen. Betrek ze. Gebruik ze.

5.Wees transparant en open. In alles wat je doet en zegt. Walk your talk.

6.Iedereen binnen je bedrijf moet meer waarde kunnen leveren dan je klant verwacht. Als er ergens in die keten iets misgaat, kan dit de relatie met jouw klant verpesten. Geef je medewerkers daarom de ruimte en mogelijkheid om -geheel naar eigen inzicht- dat extra’s te leveren en om zelf fan-gedreven beslissingen te nemen.

7. Geef terug. Niet alleen in de vorm van nuttig advies op maat, maar ook aan de samenleving. Laat zien wat je bijdraagt aan de maatschappij. Dat het binnen je bedrijf niet alleen draait om de winstcijfers, nee, je dient ook een groter belang.

Tijd om met z’n allen echt voor je klanten door het vuur te gaan. Loop je met ons mee?

Show Buttons
Hide Buttons