Selecteer een pagina

Gisteren deed ik het online nog bij enkele bedrijven. En vandaag heb ik het weer gedaan. Klikken op hun kopje ‘over ons’. Alsof ik onder de motorkap van een auto wil kijken om te controleren of die nog wel op rolletjes loopt.

Onder die ‘over ons’-motorkap zie ik bij bedrijven bijna altijd hetzelfde. Niks geen onderscheidend verhaal, maar een opsomming van feitjes, in afstandelijke formele taal, opgeleukt met jaartallen en enkele historische plaatjes. Kijk-eens-hoe-geweldig-wij-zijn propaganda. Wij-hebben-fantastische-producten praat. En meer van zulks.

Geen verhaal, maar een reeks superlatieven.

Een verhaal gaat -ultrakort samengevat- over een hoofdpersoon met een wens die hij of zij na veel gedoe weet te vervullen. Die hoofdpersoon is een mens, geen bedrijf.

Dat is dan ook de grootste fout die bedrijven maken bij het schrijven van hun ‘over ons’ pagina -en ook corporate story. Ze denken dat hun bedrijf daarvan zelf de hoofdpersoon is.

Denk even na.

Wie kent een bedrijf dat kan praten, dat kan lopen of dat kan dansen? Dat kan zingen, vechten, huilen, bidden, lachen, werken en bewonderen?

Bel me, app me of mail me als je zo’n bedrijf kent.

Een ‘over ons’ pagina gaat niet over jou of over jouw product. Maar over een klant, donateur, patiënt of inwoner. Zij/hij heeft een wens, en jij gaat helpen die te realiseren. Hem/haar helpen de obstakels te overwinnen die zijn/haar doel of droom in de weg staan.

De ‘over ons’ verhalen die ik tegenkom, kennen geen obstakels. Ze kabbelen voort als het stroompje achter het huis van mijn beppe uit Rotstergaast.

En dat is mijn tip twee: je ‘over ons’ pagina is geen kabbelend beekje. Dat is een wilde rivier met onverwachte stroomversnellingen en gevaarlijke watermonsters. De hoofdpersoon moet een gevecht zien te overwinnen. Moet een tegenstander zien te verslaan. Dat kan een boef of monster zijn, maar ook een nare draak die leeft in zijn hoofd.

Waar zijn de onverwachte stroomversnellingen en gevaarlijke watermonsters in jouw businessverhaal? Wat is het conflict? Waar zit het omslagpunt?

Nadat je hoofdpersoon de watermonsters en andere conflicten heeft overwonnen, is hij veranderd. Hoe zou je die emotionele verandering willen omschrijven? Dat is mijn ‘over ons’ pagina tip drie: welke verandering wil je realiseren.

Ophouden dus met dat geloftrompetter over jezelf. Kappen met die protserige praatjes. Wees menselijk en toegankelijk. Verplaats je in je klant, je patiënt, je donateur of de burger. Toon empathie. Laat zien dat je hem/haar begrijpt. Het zal allemaal wel dat jij je wasformule opnieuw hebt verbeterd en dat je daarom nog witter wast. Maar dat interesseer jouw klant, patiënt, donateur of inwoner geen balletje gehakt. Praat niet over wat je maakt, maar over wat je mogelijk maakt.

Mijn tip vier voor je ‘over ons’ pagina: wat staat op je vlag waar je publiek achteraan moet lopen. Wat is je missie, wat is je geloof, wat is je hogere doel? Welke hogere algemeen menselijke waarde representeer je? En wat staat er op het spel als jouw publiek zich niet bij je aansluit?

Maak van jezelf dus niet de held van je verhaal. Kies voor een klant, donateur, patiënt of inwoner. Wat beteken jij voor hem of haar? Welk conflict los je op? Voor welke verandering zorg jij? Wat is je missie, wat is je hogere doel?

Mag ik ook eens onder jullie motorkap komen kijken?

Show Buttons
Hide Buttons