Selecteer een pagina

Kies voor minder, dan krijg je meer. Ontdekten ze bij The Guardian, The Times of Londen en Le Monde. Daar verminderden ze het aantal online verhalen dat ze publiceerden en ze kregen daarvoor meer traffic, langere leestijden en meer abonnees voor terug. Less is more.

Maak niet meer verhalen, zeg ik vaak. Maak verhalen die meer doen. Maar bedrijven blijven liever volharden in meer en nog meer. Zonder dat ze weten waarom. Zonder dat ze kijken naar de kwaliteit.

Die vinden ze ook niet belangrijk. Als er maar iets komt. Als die nieuwsbrief maar de deur uitgaat. Als hun socials maar worden gevuld. Inhoud niet belangrijk. Kwantiteit wel.

Less is more, nee, die less is niet aan hun besteed.

Bij uitgevers hebben ze kracht van ‘minder is meer’ wel ontdekt. The Guardian, The Times of London en Le Monde: ze verminderden het aantal online verhalen dat ze publiceerden, en kijk, ze kregen er meer traffic, langere leestijden en uiteindelijk meer abonnees voor terug.

Dat komt omdat mensen een online krant anders lezen dan zijn papieren broertje. Als die aloude papieren versie voor je ligt, blader je die helemaal door. Je bekijkt alle pagina’s, maar dat wil niet zeggen dat je alles echt leest.

Online lees je anders. Sommige verhalen hebben een enorm bereik. Andere blijven geheel onopgemerkt, aldus de Deense mediaspecialist Thomas Baekdal. Natuurlijk is het verleidelijk een (nieuws)site of contentplatform met het oog op meer inkomsten oneindig vol te smijten met content, maar nee, onverstandig. Want of een digitaal magazine nu 100, 500 of 1.000 artikelen publiceert, nee, dat maakt voor de lezer geen verschil, concludeert Baekdal in Digiday.com. ‘It’s the quality and interest of the articles that matter.’

Hij maakt een vergelijking met YouTube, waar de populairste YouTubers zelden vaker dan een of twee keer per dag posten. Uitgevers kijken hiernaar, zegt hij, en ontdekten dat wanneer ze de ruis, the not valuable, wegsnijden, nope, geen enkele lezer die daar iets van merkt.

Ga dus voor minder en meer kwaliteit.

Zeker, dergelijke verhalen kosten meer tijd om te maken. Maar uiteindelijk levert het je meer op.

Het is immers beter om mensen op een goed verhaal te attenderen, dan ze te versnipperen over meerdere posts van slechtere kwaliteit. Dat komt je autoriteit en abonnees op de lange termijn absoluut niet ten goede.

Kies dus voor minder. Dan krijg je meer.

Show Buttons
Hide Buttons