Selecteer een pagina

100 miljoen online artikelen bestudeerden ze. Dan weet je wel welke verhalen scoren en welke niet. Niks geen oppervlakkigheid, snackable content of inwisselbare blogposts bleek. Maar kwaliteitsverhalen. Daarmee win je gelukkig nog altijd. Vooral longform kreeg veel likes, social shares en RT’s, sterker, hoe langer een verhaal, hoe vaker dat werd gedeeld.

Toch maken bedrijven liever korte fluffy stukjes. Prefereren ze het web vol te plempen met pr-praatjes, flauwe inhakers, kattenfoto’s, hysterische GIFS en het zoveelste lijstje. Lekker makkelijk en snel, en voor weinig geld te fabriceren. Online vind je dan ook 16 keer zoveel content van minder dan 1000 woorden dan verhalen met meer dan 2000 woorden.

Snackable content willen bedrijven. Heel het internet hebben ze ermee vervuild. Bedrijven bezien het web als een FEBO-automatiek dat je onafgebroken kunt vullen met vette happen.

Lekker misschien voor een keer zo’n kroket, patatje oorlog of bamischijf, en vooruit, voor nog een keertje, maar op termijn word je van al dat fast food niet echt gezond. Al die snacks vullen ook niet. Het doet je enkel verlangen naar een goed diner, met goede tafelgesprekken. Het doet je enkel meer verlangen naar diepgravende kwaliteitsverhalen.

Diepgravende kwaliteitsverhalen, zeker, die kosten tijd om te maken. De meeste bedrijven en organisaties wensen daarin evenwel niet te investeren. Laat staan dat ze daarvoor budget reserveren. Ze houden van snacks. En bovendien, langere verhalen, wie leest en deelt die nou?

Heel veul mensen dus, aldus de BuzzSumo onderzoekers. Omdat longreads en long form verhalen van bedrijven en organisaties schaars zijn. Als merk val je ermee meteen op.

Dus doe het anders.

Waar anderen kiezen voor snacks, ga jij voortaan voor het grosse pièce. Waar anderen kiezen voor oppervlakkig, ga jij voor diepte. Waar anderen kiezen voor zwart, ga jij voor wit.

Ook Google is gek op longreads en long form verhalen. Verhalen met gemiddeld 2000 woorden staan in de top 10 van hun zoekresultaten. Vast omdat verhalen met meer dan 2000 woorden 8/9000 keer worden gedeeld. Verhalen met minder dan 2000 woorden 4500/6000 keer.

Gaat natuurlijk niet om woordjes schrijven. Een longread moet echt iets toevoegen. Waarde hebben. Uitgroeien tot evergreen content en de go to bron voor iedereen die alles over dat ene onderwerp wil weten. Dat bezorgt je verhaal nog meer traffic, links en shares. En geeft je als afzender power en gewicht, autoriteit en geloofwaardigheid. Zo verdien jij je longform-inspanningen vanzelf weer terug.

Longform is het middel om je merk, je geloofwaardigheid en je brand loyalty te boosten.

Ga dus investeren in kwaliteit. In goede en diepgravende longform verhalen vol nuttige insights en informatie, waarmee jij je kunt neerzetten als expert. Als geloofwaardig bron. Als autoriteit.

Show Buttons
Hide Buttons