Selecteer een pagina

Frankwatching deed het. RUMAG deed het. Daily Paper deed het. En tal van Nederlandse tijdschriften deden het. Ze maakten van hun fans klanten. Veel slimmer dan van je klanten fans te maken.

Hoeveel fans heb jij? Hoeveel fans heeft jouw bedrijf?

Ik geloof sterk in de kracht en macht van fans.

Een groeiend aantal bedrijven ook. Zij proberen van klanten fans te maken. Maar is het niet slimmer dat om te draaien? Van fans klanten te maken?

In 2008 verscheen het essay ‘1000 True Fans’ van Kevin Kelly, oprichter van Wired Magazine. Zijn boodschap. Een band, artiest, merk of zelfstandig ondernemer heeft slechts 1000 hardcore fans nodig om de kost te verdienen. Geen gewone fans, dus van die duimpjesgevers of mensen die een keertje zaken met je willen doen, maar superfans, mensen die alles van je kopen. Je online overal volgen, en alles wat je daar doet en zegt nog eens gretig delen ook.

2008, weet je het nog. Obama wint voor het eerst de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Lehman Brothers gaat failliet. Spanje wint het EK Voetbal. Dat is ver voor het sociale tijdperk, dat is ver voor crowdfunding en Kickstarter en Patreon.

Stel nou eens dat die 1000 superfans elk 100 euro aan jou besteden, zegt Kelly. Dan heb je een prettig jaarinkomen, toch?

Focus je dus op het opbouwen van fans. Wanneer mensen eenmaal fan van je zijn, zullen ze veel eerder producten of diensten van je gaan afnemen. Immers, wat was er eerder. Dat dekbedovertrek van Bert en Ernie waar je vroeger onder sliep of Bert en Ernie zelf. Wat was er eerder. Die Star Trek-mok en Star Trek-muts of de televisieserie Star Trek. Wat was er eerder. Die K3-broodtrommel, K3-puzzel of K3-schooltas of K3 zelf.

Voorbeelden van bedrijven ook genoeg. Denk aan RUMAG, Frankwatching, Daily Paper, Linda, VTWonen, Libelle en nog wat van die tijdschriften. RUMAG werd groot met zwarte tegeltjes met ranzige of dubbelzinnige uitspraken, met tussen elke woord een puntje. Nu verkopen ze die spreuken op kleding, handdoeken, paraplu’s, bekers en ballonnen. Loopt er een RUMA-theatershow en kun je online kijken naar RUMAGTV. Frankwatching begon als blog over digitale marketing. Toen ze voldoende lezers hadden, dachten ze, hé, laten we cursussen gaan aanbieden. En toen ook die populair bleken, kwamen ze met events, een jobsite, een podcast en boeken.

Ik blijf speuren naar meer van dergelijke business voorbeelden, het liefst uit eigen land. Van merken, organisaties en zelfstandigen. En ik vond er weer eentje.

Martin Gijzemijter heet hij. Songwriter, copywriter en schrijver. Hij publiceerde in 2014 in eigen beheer een roman. Over het verlies van zijn moeder. Hoe hij dat boek online ook promootte, nee, de verkoop wilde niet echt vlotten. Totdat hij op Facebook als extraatje vierregelige gedichtjes ging publiceren. Ook over verlies.

Via advertenties verzamelde hij daarmee rapido 149.000 volgers, trouwe fans. En je voelt hem al aankomen. Die vroegen hem in 2016 om een bundel van al die versjes. En dat boek kwam er: Dichtgedachten 1, ook uitgegeven in eigen beheer. De bundel bestormde de Bestseller Top 60.

Een tweede bundel volgde die heel herkenbaar Dichtgedachten II heette. Ook die belandde in die bestsellerlijst.

De opbrengsten stak Gijzemijter in het uitbouwen van zijn Facebook-platform -ai, da’s nou jammer. Daar hoort hij wat zijn volgers willen, zegt hij. Dus maakt hij nu sleutelhangers, brillendoekjes, onderzetters en mokken voorzien van zijn vierregelige versjes.

Martin heeft intussen een kantoor en twee werknemers. Gewoon, omdat hij heel slim zijn fans weet te verzilveren. Omdat hij van zijn fans klanten maakt. Zijn tips, en die zijn niet alleen handig voor als je in eigen beheer een boek wilt uitgeven:

Ben er voor je publiek vóórdat je een boek uitgeeft. Steek daar ál je uren in, dag in dag uit, zelfs al duurt dat een jaar. En ben er voor hen op een creatieve manier. Zorg dat mensen je leren kennen en geïnteresseerd raken in het verhaal dat je hebt te vertellen.

‘Maak het verschil, door geen product te verkopen maar een ervaring, en heb contact met je publiek, simpelweg omdat dat anno 2015 kinderlijk eenvoudig kan. En wees vooral niet bang om eigenwijs te zijn, er zijn al genoeg mensen die de gebaande wegen bewandelen.’

Het lijkt me niet zo moeilijk deze wijze lessen door te vertalen naar je eigen business. De belangrijkste: ga bouwen aan je publiek, aan een fanbase. Maak een clubhuis. En probeer van daaruit je fans te verzilveren.

Show Buttons
Hide Buttons