Selecteer een pagina

Vorige week was de presentatie van Techlands. Van de naam, huisstijl en video. “Lancering ging top. Hele positieve reacties op video, naam en logo. Zonder jou was het niet gelukt. Ben blij dat ik je erbij heb gehaald. Thanks voor alles.”

 

Begin juni was het. Of ik een aanpak met offerte wilde maken voor de merkpositionering en corporate story van een nieuwe technische opleiding. Een samenwerkingsverband uit de regio Zaanstreek-Waterland tussen het bedrijfsleven, de overheid en verschillende opleiders. Bedoeld om het tekort aan technici aan te pakken en ervoor te zorgen dat studenten, zij-instromers en techniek professionals goed opgeleid zijn en blijven. En of ik ook een naam voor die nieuwe opleiding kon bedenken.

 

Ik heb vaker gewerkt voor scholen. Ontwikkelde een corporate story voor een ROC uit Amsterdam en grote scholengemeenschap uit Rotterdam. Nog steeds ben ik bezig met -opnieuw- een grote scholengemeenschap in Enschede, en schrijf ik verhalen voor schoolboekenleverancier Van Dijk. En ja, mijn vader was leraar Frans en Duits, en jarenlang hoofdbestuurslid van een onderwijsorganisatie. Zelf volgde ik ook een lerarenopleiding. Dus ja, ik heb iets met onderwijs.

 

Maar dit was anders, dit ging iets verder. Had raakvlakken met de politiek en het bedrijfsleven, elk met zijn eigen belangen. Ik moest eerst zorgen voor een gemeenschappelijk draagvlak.

 

Ik won de pitch.

 

De eerste bijeenkomst voor het merkpositioneringstraject was vorig jaar augustus. Alle partners hadden elkaar lange tijd niet gezien. Ik had gevraagd of ze allemaal een voorwerp wilden meenemen dat volgens hen het beste hun bedrijf of organisatie verbeeldde. De rode lijn van hun verhalen zou het fundament en draagvlak vormen van de corporate story van de nieuwe opleiding.

 

Daarna ging ik aan de slag met de merkgids, de basis voor alle merkcommunicatie. Via vier werk-, en discussiesessies aangejaagd via even simpele als lastige vragen. Elke meeting -enkele noodgedwongen via Zoom- eindigde met een schrijfopdracht voor de volgende bijeenkomst waaruit ik steeds meer informatie distilleerde. En zo ontvouwde zich stapje voor stapje de merkgids voor de nieuwe opleiding.

 

Ik wist dat niet, maar de Zaanstreek is het oudste industriegebied van Europa en misschien wel van de wereld. Er stonden rond 1730 maar liefst 635 molens. Een ervan maakte het papier waarop in 1776 de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring werd getekend. Czaar Peter de Grote kwam in de Zaanstreek de scheepsbouwkunst afkijken, en zo landden er tal van handelsdelegaties en afkijkmissies uit alle hoeken van de globe. De streek is ook de kraamkamer van merken als Verkade, Lassie, Wessanen, Albert Heijn, Duyvis en Honig.

 

Gek dat de streek daarmee zo weinig te koop loopt, vond ik. Dat verhaal mochten ze wel wat meer uitgedragen.

 

Bij het bedenken van de naam en corporate story volgde ik drie denkrichtingen. Een geënt op die rijke geschiedenis. Een refereerde aan het campusidee -een verwijzing naar de werknaam Zaancampus. Ook dacht ik aan een nieuwe beweging binnen tech, want ja, wat ze in de Zaanstreek wilden neerzetten was iets totaal nieuws. Was een geheel nieuwe aanpak.

 

Er volgde een voorpresentatie, en nee, ik was er nog niet. Ik weet het nog goed. Ik liep langs de Zaan, keek om me heen, zag de polders, het water, de molens, en toen voelde ik um. Het verhaal vertelde zich even later vanzelf op mijn laptop.

 

Niks geen Valley of Port, maar de Techlands in The Netherlands. Het oudste industriegebied van Europa. De industriële bakermat van Nederland. Al vanaf de 17e eeuw. Ooit laagland dat bestond uit kreken, kwelders, hoogveen en moerassen. The Techlands. Waar techniek in Nederland is geboren en blijft groeien, voor een duurzame toekomst.

 

Die naam met het bijbehorende verhaal landde ook direct tijdens de presentatie. Zoals de wethouder zei: ‘Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik met een groep zo snel tot een unanieme beslissing ben gekomen.

 

Echt, ik zag zoveel blije gezichten.

 

Na afloop kwam een andere partner naar me toe: “We wisten met z’n allen niet waar je ons de afgelopen maanden allemaal mee naar toe nam en waarom, maar als je ziet wat eruit is gekomen, knap hoor, echt mooi, heel creatief. Iedereen is enthousiast.”

 

“Begrijp je die reis nou wel?”, vroeg ik.

 

Na een kleine denkpauze, met een glimlach: “Ik begrijp het eindresultaat.”

 

Er kwamen twee partners uit mijn contentmarketing collectief Merkjournalisten aan boord voor het ontwikkelen van de huisstijl en de introductievideo.

 

Grafisch designer Arjen IJff ontwikkelde de huisstijl. Ook hij presenteerde drie denkrichtingen. Oscar Langerak van Onlinevideoproducties maakte een lowbudget video. Opgebouwd uit stockmateriaal, bedoeld voor de presentatie aan het bedrijfsleven. Geld voor eigen filmmateriaal en een voice-over ontbrak, vandaar dus dat die stem je misschien een tikkie bekend voorkomt.

 

 

‘Gebouwd op de grond van het oudste industriegebied van Europa. Waar ondernemers en knappe koppen al in de 17e eeuw technische oplossingen bedachten voor slimmere productiemethoden, maatschappelijke problemen en actuele marktvragen. Waar vorsten en industriëlen de kunst van innovatie kwamen afkijken. En waar jong en oud uit heel Europa naartoe trok om samen te werken en te leren, en om de brede wereld van techniek te ontdekken.

‘Dat kun je bij Techlands nog steeds. Of je student, zijinstromer of techniek professional bent. Bij ons voel jij je thuis. Krijg jij de ruimte om je een leven lang te ontwikkelen. Op basis van de werkpraktijk. Op maat en technisch breed.

‘Overheid, bedrijven en opleiders, samen werken we aan jouw toekomst in techniek. Zoals we dat in de Techlands al eeuwen doen.’

 

Nog een appje, van de opdrachtgever: ‘De positieve reacties blijven binnenkomen, ook van mensen die er niet waren en nu het filmpje zien. Ik ben heel blij. We hebben gisteren weer naar elkaar uitgesproken hoe goed het was dat we jou erbij hebben gehaald.’

 

Toch mooi straks, die naam op de gevel van het nieuwe schoolgebouw. Deze zomer gaat de eerste paal in de grond aan de Aris van Broekweg in Zaandam. Ik zal er vast eens af en toe naar binnen lopen.

 

Show Buttons
Hide Buttons