Selecteer een pagina

Ach Obama, die fijne Obama. Niks geen fake news, gelieg en gedraai of tweets een president onwaardig. Nee, Obama was een prachtige verhaalverteller. Al zijn speeches blijven dan ook een inspiratiebron voor als je zelf eens vastloopt tijdens het schrijven van een speech, pitch of ander verhaal.

Zijn speechschrijver van het eerste uur Jon Favreau was een vet tijdje geleden in ons land en deelde tijdens het seminar ‘Onzichtbaar overtuigen’ in het DeLaMar theater een aantal fijne lessen over schrijven en overtuigen.

1.Verhaal belangrijker dan woorden

Mooie woorden zijn prachtig, net zoals oneliners, slogans en andere lekkerbarende binnenkomers. Te vaak missen ze hun doel als je vooraf niet duidelijk hebt omschreven wat je eigenlijk wilt vertellen. Begin dus niet direct met schrijven, maar begin met het formuleren van je doel. Met wat je beoogt. Welk verhaal wil je vertellen. Wat zijn je hoofd- en subpunten en werk die chronologisch uit.

2. Probleem, Oplossing, Bewijs

Elk verhaal bestaat uit drie delen, een begin, midden en eind. Vertel je speech dan ook in drie delen. Bijvoorbeeld op basis van de drie-eenheid Probleem, Oplossing, Bewijs. Ontleed elk onderdeel tot op het bot. Met een zin voor het probleem dat je wilt oplossen, een zin die je oplossing omschrijft en een zin voor het bewijs waarom jouw oplossing gaat werken.

3. Wees empathisch

Kruip onder de huid van je audience. Stap tijdens je speech in hun schoenen. Hoe zit hun wereld eruit? Leuk die triumvirat van Probleem, Oplossing, Bewijs, maar what’s in it for them. Maak je boodschap relevant voor hen. En vertel die in hun woorden. Vertel die in een taal die zij begrijpen. Wees empathisch.

4.Keep it simple

Klaar? Begin dan pas nu met schrijven. Zoals ik vaker zeg. Schrijven begint met niet schrijven, en bestaat voor 40% uit voorbereiden, 40% uit schrijven en 20% uit schrappen en herschrijven. En pas op. Keep it simple. Wees niet te langdradig en focus. Een verhaal over alles, is een verhaal over niks. Beperk je tot het allerbelangrijkste. Wellicht heb je dan nog wat extraatjes over. Een speech van 15 minuten is prima.

5.Emotie

Feiten en data, nee, geen zin. Maak je boodschap persoonlijk en kleur die met emoties. Vertel een persoonlijk en inspirerend verhaal. Neem je audience mee. Make them care. Zonder emotie, geen actie. ‘Reach people’s minds, but capture their hearts. Luister eens naar de manier waarop Obama een speech begint. Heel luchtig vaak. Vaak ook is hij niet vies van grappen, want ja, humor is belangrijk. Via een lach kun je je met een ander verbinden. Wees vooral persoonlijk en tackle je tegenstander met -alweer- een glimlach.

6.Omarm je tegenstanders

Veel Nederlandse sprekers wachten tot het vragenrondje na hun presentatie om in te gaan op kritiek en weerstanden. Doe als Obama. Bespreek al tijdens je speech mogelijke tegenwerpingen en bewijs dat hun bezwaren niet waar dan wel onterecht zijn. Dan kunnen je tegenstanders eigenlijk nog weinig inbrengen en trek je wellicht twijfelaars over de streep. Alle mogelijke bezwaren heb je immers als bij voorbaat ontkracht. Mooier, wellicht heb je ze juist wel gerustgesteld. Kunnen ze hun weerstand loslaten waardoor er eigenlijk niks meer in de weg staat om met je mee te gaan.

 

Show Buttons
Hide Buttons