Selecteer een pagina

Altijd het beste begin van het jaar. Vanaf woensdag ESNS Eurosonic/Noorderslag in Groningen. Drie dagen lang de nieuwste bandjes en artiesten uit Europa. Met op zaterdag de grande finale in de Oosterpoort met alleen Hollandsch spul.

Ik ben er ook dit jaar weer bij.

Naast de muziek kent ESNS een driedaagse internationale conferentie. Ik spreek er aanstaande donderdag voor de tweede keer. Onder de veelbelovende titel: ‘Social Media Sucks’. De subtitel staat niet in het programma ‘Why you’d better start your own platform‘. Die toevoeging kon je natuurlijk van mij verwachten. Het is het onderwerp van mijn nieuwe boek.

Ter voorbereiding van mijn lezing stuitte ik op de Amerikaanse rapper/ondernemer Ryan Leslie, meer speciaal over zijn Superphone. Zijn eigen telefoonnummer waarmee hij met al zijn fans communiceert. Dat zouden meer celebs moeten doen, zegt hij. Vandaar zijn bedrijf waarmee hij de structuur achter zo’n telefoonnummerplatform verkoopt.

Google bracht mij naar het verhaal dat hij vorig jaar hield tijdens The Next Web. ‘I had 520.000 followers on Twitter, 240.000 fans on Instagram, 550.000 fans on Facebook, 180.000 subscribers on YouTube and I still felt disconnected’.

Ik veerde overeind en luisterde verder: ‘Real connection is a conversation. Then you are connected. That’s why you can text me’.

Intussen heeft Leslie 53.000 mensen met hun telefoonnummers. En echt, hij beantwoordt al hun vragen. ‘The power of technology: AI and automation. As they text me and I don’t recognize the number I ask for some extra information. And the end of the day I see the new people. Where do they work, what are they doing, where they live, what are there social accounts, where do they talk about. I wanna have an insight in my audience. So I know who lives in the Netherlands, France or whatever country. I know how many people have bought my album. It tracks how often I communicate with this people’.

Niet langer afhankelijk zijn van Facebook en andere sociale media. Rechtstreeks in contact komen met je fans en volgers. Ik hoor het meer en meer van bedrijven en celebs. Een ander initiatief is Fangage, geboren uit dezelfde frustratie om zonder de bemoeienis van Facebook en andere sociale media in rechtstreeks contact te komen met je fans, maar hier geen verhalen. 

Leslie spreekt nog even door: ‘If you’re building a business, if your building a following, how many of your followers can you call. With how many of you followers can you have a real conversation. How many followers will support you besides the product you sell. If Twitter, Facebook or Instagram shuts down, just like Vine and MySpace did, I still have 53.000 numbers’.

Mooi idee. Alleen de uitvoering van Leslie zelf is niet echt je van het. Hij wil eigenlijk het liefst vooral muziek, talks en merchandize verkopen. Maar het idee van een helder contactpunt, niks geen omwegen, nee, gewoon, stuur me een berichtje, ja, dat spreekt me aan. En is ook goed uitvoerbaar, vooral als iets minder dan 53.000 volgers hebt.

Hij besluit: ‘If you really pay attention to your supporters, to the people that have an interest in you. When you give acknowledgment, attention, appreciation, magic happens, experiences happens’.

Waar, heel erg waar. Even bellen naar dat telefoonnummer dan maar?

Show Buttons
Hide Buttons