Selecteer een pagina

Een duidelijke toekomstvisie, een goed verhaal, verbeeldingskracht. Het is de reden waarom Thierry Baudet zo goed scoort. Of je het nou met hem eens bent of niet, hij heeft een verhaal. En daarmee krijgt hij direct een flinke voorsprong in Den Haag waarin het vooral gaat over incidenten, regeermodellen en quick wins.

‘Voor visie moet je naar de oogarts’. Merkte premier Rutte eens op. Politiek is voor hem niks meer en minder dan ‘goed kiezen met schaarse middelen’.

Heel nuchter en heel pragmatisch, maar mensen luisteren liever naar een ‘oogarts’. Sterker, oogartsen worden alsmaar belangrijker. Binnen de politiek, en daarbuiten. Al was het enkel om te voorkomen dat we straks allemaal worden verblind door mannen en vrouwen die enkel handelen uit boze retoriek.

Het vertellen van verhalen. Ook de rijken in ons land zouden dat veel beter moeten doen. Zegt Sander graaf Schimmelpenninck, hoofdredacteur van het zakenblad Quote. Ook hij ziet dat gebrek aan verbeeldingskracht. Niet alleen bij Rutte. Maar evenzo binnen het bedrijfsleven. Luister maar eens naar interviews met ceo’s, de top van onze financiële elite. Ze schetsen geen grote visioenen. “Dat is genant, er is geen enkele verbeeldingskracht”. Ook Schimmelpenninck constateert: Baudet heeft die wel, nou ja, hij probeert die in ieder geval te scheppen.

Ga denken in verhalen. Met verhalen kun je mensen raken. Met verhalen neem je mensen met je mee. Geloof in de kracht van verhalen.

Achter geld, bezit en vermogen, daar zitten verhalen achter, vertelt Schimmelpenninck. Als je daar geen verhaal bij hebt, wordt het iets plats, dan wordt het maar geld. Hij vindt het daarom belangrijk dat rijke mensen en mensen uit de financiële elite een verhaal kunnen vertellen. “Als mensen aan een ceo een heel simpele vraag stellen, waar sta je voor, waar wil je naartoe, waarom verdien je eigenlijk zoveel geld, dat moet je kunnen uitleggen, dat hoort erbij. Dat verhaal ontbreekt, mensen leren niet goed om dat te vertellen”.

Wat is voor jou de waarde van verbeeldingskracht? Waar heeft het je gebracht of waar kan het je brengen. 

Schimmelpenninck: “Er is een gebrek aan verbeeldingskracht. Mensen worden opgeleid tot hele efficiënte managers, ze zijn ook uitstekend met spreadsheets, maar de homo universalis, iemand die nog eens een boek leest, de link met de kunst, die ontbreekt volledig. Zorg dat je een verhaal hebt. Dan krijgen dingen betekenis”.

Show Buttons
Hide Buttons