Selecteer een pagina

Discord, Twitch en andere nieuwe sociale media-apps willen niks te maken hebben met hun voorgangers Facebook en Instagram. Ze richten zich ook niet op likes verzamelen en hartjeshagen, maar op chatten en community. Want dat is wat jongeren vandaag willen.

Je weet. Ik bulder het al een aantal jaren. Sociale media zoals jij ze kent, die tijd is echt voorbij. Gebruik ze als traffic generator naar je eigen hub, blog, site, platform, magazine of wat dan ook, maar ga erop geen merk of clubhuis bouwen. Dat is onverstandig. Net zoals een huis bouwen op gehuurde grond.

Hoon is vaak mijn deel, als ik dit verhaaltje weer eens aanhaal. Anderen -ook wereldwijd- zien niettemin dezelfde ontwikkeling. Het gekke is, ook sociale media zelf doen er alles aan zichzelf overbodig te maken. Met de ruimte die ze reserveren voor fake news, manipulatie en bedrog. Het heeft ervoor gezorgd dat jongeren zich massaal van diezelfde sociale media afkeren. Ze vinden die misleidend en onveilig. Daarbij: alles wat ze op die old skool sociale platforms zeggen en doen, wordt gescreend en bekeken, en dat heeft ze meer bewust gemaakt van hun sociale presentatie dan ooit.

Ook dictatuur van hartjes en likes, echt, het interesseert jongeren geen biet (meer) wat vrienden en familie van hun content vinden. En hoezo zenden. Hoezo die oeverloze srtroom eenrichtingberichten waarop je mag reageren met hartjes, comments, likes en meer van zulks, nou, fuck it.

Niks massa, maar intiem. Niks zenden, maar chatten. Op basis van gedeelde interesses.

Het gaat jongeren de interesse graph in plaats van social graph. Vandaar dat TikTok het als enige ‘oudje’ nog wel goed doet onder Gen Z. Daar krijgen ze filmpjes te zien op basis van hun smaken en voorkeuren. Niet op basis van wat hun vrienden hebben gemaakt, want die, sorry gappies, jullie zijn binnen die old skool sociale media niet langer interessant.

Chatten en community, yep, daar draait het om binnen de nieuwe sociale media. Zonder opdringerige advertenties en zelfbevlekkende influencers. Zonder big brother Zuck die gesprekken monitort en stuurt. En zonder filters die verhullen wie je zelf bent.

Zie hier de opkomst van BeReal: ongefilterde updates, maximaal eentje per dag, en daarvoor krijg je elke dag maar een kans. Poparazzi: geen selfies, maar (soms even onverwachte als openhartige) foto’s die je vrienden van je hebben geschoten. Discord: chatten en gamen. Geneva: communities waarin je met vrienden en kennissen chat over je favoriete hobby, club of whatever. Twitch: livestream en community.

BeReal afficheert zich als ‘not another social network’, want een social netwerk, ja, dat is zelfs ineens een vies woord. Niet vreemd dat veel van die old skool traditionele sociale media zichzelf niet langer een social kanaal noemen. Snapchat heeft zich herdoopt tot een camera company (!). Meta heet metaverse company. Tiktok kroont zichzelf als een entertainment platform, want echt, we hebben allemaal niks met Facebook te maken, en nee, TikTok is geen social netwerk. Net zoals YouTube is het vooral een plek waar je kunt zoeken naar leuke filmpjes. Een soort Discovery Channel. Daar is niks socials aan.

De tijd van sociale media zoals jij die kent, ik herhaal het nog een keer, die is voorbij. Het is de hoogste tijd te kijken hoe je die nieuwe social kanalen kunt inzetten. Eens komt de dag dat ze merken toelaten, waarna ook zij weer uit de gratie raken en je opnieuw -op alweer- een ander social kanaal met het opbouwen van fans moet beginnen. Daarom nog beter: begin vandaag nog je eigen platform. Zodat je de communicatieregie met je fans zelf in de hand houdt. Misschien is dat wel het allerslimste.

Show Buttons
Hide Buttons