Selecteer een pagina

Always Be Closing. Je publiek desnoods manipuleren om tot een actie of aankoop over te gaan. Laat dat nimmer het uitgangspunt van je contentmarketing zijn. Want bij contentmarketing draait het niet om jou. Draait het niet om coûte que coûte jouw targets halen. Maar draait om je publiek. Om interesse tonen in je publiek. Om empathie voor je publiek.

Wanneer Alec Baldwin in een film verschijnt, ben ik altijd op mijn hoede. En hij verscheen recent voor mijn neus. Welke zender? Geen idee. Waarschijnlijk was ik op weg naar 24Kitchen -altijd leuk-, maar ja, Alec zat in de weg. En verdorie, zag ik daar ook niet Jack Lemmon en Kevin Spacey?

Glengarry Glenn Ross, heette de film. Die titel deed me vooral denken aan een whiskymerk. Maar het verhaal ging niet over barley, single malt en cask strength. Ik keek mee in een makelaarskantoor waar vier makelaars een enorme veeg uit de pan kregen van Alec -wat een heerlijk vreselijke rol speelt hij. Hij vindt het kwartet verkopers shit, losers, nothing, weak, fucking faggots, cocksuckers, sons of bitches en weet ik veel. Al die complimenten moeten ervoor zorgen dat ze beter gaan verkopen. En niks geen excuses voor bad leads. Goede leads zouden ze ook verknallen. Sons of bitches

En o ja, nog een duidelijk saleslesje: Always Be Closing. Wat je ook doet en of die lead het nou wil of niet: Always Be Closing. Anders blijven zij shit, losers, nothing, weak, fucking faggots en al dat andere en echt, dan schopt Alec ze de laan uit.

Always Be Closing. A-B-C. Zorg ervoor dat je die deal altijd binnensleept. Dat is vreselijk korte termijn denken.

Alsof alles wat je als bedrijf doet en zegt moet draaien om dat Always Be Closing. Je publiek dwingen tot een aankoop, hen manipuleren tot die deal desnoods, of ze daar zelf wat aan hebben of niet.

A-B-C.

Dat opdringerige mantra is zelfs in Amerika uitgewerkt. Hoorde ik van Juri, mijn voormalige personal training die met zijn meisje zijn geluk beproeft in Los Angeles.

Hij verkoopt daar auto’s. Niks Always Be Closing, vertelde hij eens, integendeel. Hij praat rustig met leads en klanten, informeert en vooral helpt ze. En dan komen ze vanzelf bij hem terug. Omdat hij zich niet opdringt. Omdat hij naar hen luistert. Omdat ze hem vertrouwen. Omdat hij gaat voor een lange termijn relatie. Het maakt van Juri een van de meest succesvolle autoverkopers in Beverly Hills.

Always Be Closing. Laat dat nimmer het uitgangspunt van je contentmarketing zijn, pas op. Want bij contentmarketing draait het niet om jou. Draait het niet om coûte que coûte jouw targets halen. Maar draait om je publiek. Om interesse tonen in je publiek. Om empathie voor je publiek.

Het maakt van dat Always Be Closing, vooral in een tijd waarin het gaat om het opbouwen van relaties en vertrouwen, een van de meest stompzinnigste mantra’s die je kunt navolgen.

Wel aardige film trouwens. Jamie & Jimmy heb ik die avond niet gehaald.

Show Buttons
Hide Buttons