Selecteer een pagina

Verhalen. Eigenlijk is het heel simpel. Ze bestaan uit twee, nee, ze bestaan uit drie delen. Ik wil dat graag benadrukken, want ik ken te veel mensen die zeggen dat een verhaal is opgebouwd uit een kop en een staart, nog mooier, er is zelfs een tekstbureau met de naam ‘Met kop en staart’. Daar ontkennen ze het allerbelangrijkste deel van het verhaal: het midden, het epicentrum en episch centrum van een verhaal.

Drie delen dus. Een begin, midden en eind. Een triumviraat van bedrieglijke eenvoud. Want lastig te creëren. In leerboeken kun je lezen over een setting, een conflict, oplopend drama, en dan een happy ending, maar hoe giet ik wat in welke deel?

Zeven stapjes. Denk erbij in zeven stapjes. In het getal zeven zitten die drie delen heel smart verborgen. Bij Pixar gebruiken ze dit zevenstapmodel al jaren. Niet zelf bedacht, maar afgekeken van Brian McDonald die erover schrijft in dat leuke boekje ‘Invisible Ink’. Hij heeft het ‘gepikt’ van een improv acteur en die leerde het weer van een andere acteur.

Hier komt die, die zevenklapper van Pixar.

1. Er was eens ….

2. Elke dag ….

3. Tot op een dag ….

4. En daardoor ….

5. En daardoor ….

6. Totdat uiteindelijk ….

7. En vanaf die dag ….

 

Laten we eens in dit zevental duiken.

1.Er was eens; 2.Elke dag (het begin)

Direct bij elkaar zetten deze twee. Je vertelt erin alles over de hoofdpersoon* (kunnen m/v of hoofdpersonen zijn) wat de lezer/kijker/luisteraar over hem zou moeten weten. Zijn karakter, nukken en gedachten. Zijn wensen, angsten en verlangens. Wie is hij, wat denkt hij, in welke wereld leeft hij.

Je moet je hoofdpersoon tot leven laten komen, hem geloofwaardig maken, opdat je lezer hem ook wil geloven en met hem kan meeleven. Om het verdere verhaalverloop geloofwaardig te maken.

3.Tot op een dag (midden).

Ja, daar is die. Wat in het Engels zo mooi the inciting incident heet. Het motortje dat het verhaal op gang brengt. Bij een liefdesverhaal: de jongen ziet het meisje. Bij een dramatisch verhaal: de vrouw ontdekt dat zij een ongeneeslijke ziekte heeft. Zakelijk: een ondernemer krijgt een idee voor een nieuw product.

4.En daardoor; 5. En daardoor (midden).

Het motortje blijft ronken. Het verhaal begint. De jongen ziet niet alleen het meisje, maar moet zijn best doen haar te veroveren. En nee, dat gaat niet makkelijk. Dat geldt ook voor de vrouw die ontdekt dat zij een ongeneeslijke ziekte heeft. Zij komt terecht in een spiraal van avonturen. Gaat op bezoek bij familie en bekenden om geschiedenissen recht te zetten en andere gebeurtenissen te onderzoeken. De ondernemer ontmoet tal van moeilijkheden om zijn idee vorm te geven.

Het middendeel gaat over obstakels die je hoofdpersoon moet zien te overwinnen, met al het gedoe daar daarbij hoort. Zet hij door, geeft hij op, gaat hij het gevecht (in zichzelf) aan om de draken te bestrijden (in zijn hoofd).

6. Totdat uiteindelijk (midden).

Zij valt in zijn armen. Zij accepteert dat zij zal sterven. Hij heeft zijn productidee kunnen vormgeven.

7.En vanaf die dag (eind).

Het slot. Meestal blij en gezellig. De geliefden blijven ze altijd bij elkaar. Leeft de geschiedenis van de ongeneeslijke zieke en kunstenaar voorti n de verhalen van haar schilderijen en de boeken die ij schreef Steeg de omzet met tientallen miljoenen.

Schrijf voordat je een verhaal begint, eerst de zeven stappen uit. Jouw kompas voor een verhaal. Omschrijf elke stap zo simpel mogelijk. De aankleding komt straks wel. Wanneer je alle bouwstenen voor een verhaal hebt gebouwd, hoef je die enkel nog kleur te geven.

 

Show Buttons
Hide Buttons